Cobalt Blue Raeren Stoneware
Jan Emens Mennicken (* ca. 1540 † ca. 1594)
Raeren cobaltblue and grey saltglazed stoneware was elaborately developed by Jan Emens Mennicken ca. 1582 – 1591. These objects are very rare and belong to the heyday of Jan Emens Mennicken’s work.
Die Jahreszahlen auf den bezeichneten Werken des bedeutendsten Meisters der rheinischen Krugbäckerei begrenzen seine Tätigkeit auf die Zeit von 1568 bis 1594. Seine Anfänge reichen aber sicherlich noch weiter zurück. Er bezeichnet seine Formen je nach dem verfügbaren Raum nicht nur mit I. E. oder ausgeschrieben Jan (auch Yan) Emens, sondern auch mit IEM oder mit einem Schild, der neben einer Hausmarke wieder die Buchstaben IEM enthält.
Über den Abschluß seines Wirkens können leicht Irrtümer entstehen dadurch, daß seine bezeichneten Formen in Raeren und häufiger im Westerwald noch während des 17. Jahrhunderts ausgenützt worden sind. Sein Meisterzeichen ist daher nicht selten auf Krügen mit den Jahreszahlen 1614, 1615, 1619 und anderen zu sehen. Innerhalb seiner Formen kommt aber ein späteres Datum als 1594 nicht vor.
Jan Baldems Mennicken (1577–1613) führte das Werk von Jan Emens mit seiner Wekstatt fort und galt fortan als der maßgebende Meister und beste Vertreter des völlig ausgereiften Raerener Spätstils.
Quelle: Das Rheinische Steinzeug Otto von Falke, Berlin 1908 Volume 2 S. 6 ff
In der Zeit ab ca. 1582 bis 1591 wandte sich Jan Emens, der Verwendung einer neuen feineren und hellgrauen Tonmasse und vornehmlich der Herstellung grauer Krüge mit kobaltblauer Bemalung zu.
Diese Gattung umfasst einige der bedeutendsten Hauptwerke des Jan Emens und des deutschen Steinzeugs überhaupt. Sehr selten sind graue salzglasierte Schnellen mit kobaltblauer Bemalung.
Quelle: Das Rheinische Steinzeug Otto von Falke, Berlin 1908 Volume 2 S. 26 ff
In nachfolgendem Artikel ist ein früher datierter Mittelfrieskrug beschrieben:
An early Jan Emens Mennicken Raeren Frieze Jug with cobalt blue decoration is described in the following article:
Raeren „Schnelle“ dated 1591 signed „IE“, H. 29,5 cm
Rare Raeren Stoneware Jug dated 1597 applications with royal coat of arms of France, H. 25 cm
Wooden stamps were used to imprint floral scrolls on the objects surface. A very particular and recognizable style that enhances the grey stoneware colour through the cobalt glaze.
The workshop of of Jan Baldems Mennicken (Pottery maker 1577–1613)
brought this iconic design into the 17th century. (See Museum attributions below)
Jan Baldems belonged to the extensive family of the Mennickens, who dominated Raeren pottery at least from the second half of the 16th century onwards. He led the Raeren artisans into the new Baroque period. Jan Baldems was a master and ambassador of the mature Raeren late style.
Rhenish Stoneware centers of the 16th and 17th century
Raeren’s golden age beginning with the second 3rd of the 16th century produced a larger diversity of vessel types than Cologne or Siegburg ever attained.
There were steins with faces, three-handled steins, funnel-necked beakers, Schnellen, Pinten (pint mugs), Pullenbottles, Bartmannkrüge, puzzle jugs, ring steins, conical pint, mugs or apothecary jars, just to name a few.
The Thirty Years‘ War made it difficult to continue the production. As a result the best Raeren potters emigrated to the Westerwald which had now assumed the dominant position of Stoneware production in the 17th Century.
Source: Frühe Steinzeugkrüge aus der Sammlung Les Paul. Early Stoneware. Steins from Les Paul Collection. Beatrix Adler. Petersberg 2007
Reference Object Collection Peter Vogt, Munich
Museum Reference Objects:
Töpfereimuseum Raeren
Raerenen Steinzeug Krug 1597
Königswappen von Frankreich,
umlaufende Rankenornamentik
Inschriften:
TES * KVNNICK * WAPEN * VAN * FRACKRICH
Krug im typischen Stil des Jan Baldems
(Ende des 16. Jh.) aus der Übergangszeit zum Barock, mit sehr gedrungener Form, graublauer Rankenornamentik und zwei (identischen) Wappen
https://www.toepfereimuseum.org/Sammlung/Museumsobjekte?mode=&linkid=59145&catalogid=953&pg=
Rijksmuseum Amsterdam
Raeren Stoneware Jug
Jug with coat of arms and floral scrolls, anonymous, c. 1595 – c. 1625
http://hdl.handle.net/10934/RM0001.COLLECT.19591
© Rijksmuseum, Amsterdam
Raeren Stoneware Jug
Jug with the Death of Lazarus and floral scrolls, Jan Baldems Mennicken, 1596
https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/BK-NM-9558
© Rijksmuseum, Amsterdam
Victoria & Albert Museum, London
Raeren Stoneware Jug
Jug depicting the arms of Winant von Kreps of Westphalia
Workshop of Jan Baldems Mennicken, Raeren, Germany ca.1600
Stoneware with incised, stamped and applied moulded decoration
https://collections.vam.ac.uk/item/O161032/jug-mennicken-jan-baldems/
© Victoria and Albert Museum, London
Raeren Stoneware „Kegelpinte“
Jug depicting the raising of Lazarus Workshop of Jan Baldems Mennicken, Raeren, Germany dated 1596
Stoneware with incised, stamped and applied moulded decoration
https://collections.vam.ac.uk/item/O159371/jug-mennicken-jan-baldems/
© Victoria and Albert Museum, London
Related Articles Raeren:
Literature:
Das Rheinische Steinzeug Otto von Falke, Berlin 1908
Volume 2 S. 26 ff
https://archive.org/details/dasrheinischeste01falk
digital version of the book Volume 1 and 2 – Internet Archive
Duits steengoed (1996), Ekkart Klinge, Amsterdam Zwolle : Waanders , cop. 1996 Rijksmuseum Amsterdam
S. 29 – 39
Frühe Steinzeugkrüge aus der Sammlung Les Paul. Early Stoneware. Steins from Les Paul Collection. Beatrix Adler. Petersberg 2007
Klinge, Ekkart, and Dr Joachim Naumann. Deutsches Steinzeug der Renaissance-und Barockzeit: Ausstellungen, 23. 9.-25. 11. 1979, Hetjens-Museum, Deutsches Keramikmuseum, 9. 1.-17. 2. 1980,
Landesmusem im Schloss zu Oldenburg. Hetjens-Museum/Deutsches Keramikmuseum, 1979.
S. 58 ff